Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές

Κωδικός μαθήματος
3104
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος

Προαπαιτούμενα μαθήματα: Εισαγωγή στη Λογοθεραπεία (Α εξ.), Γλωσσική Ανάπτυξη (Β εξ.)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι διδασκόμενοι αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να διερευνούν γλωσσικά προβλήματα που χρήζουν παρέμβασης στην παιδική ηλικία
  • Να ανατρέχουν στην κλινική βιβλιογραφία για διάγνωση και παρέμβαση γλωσσικών διαταραχών σε παιδιά
  • Να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την πραγματοποίηση γλωσσικής αξιολόγησης και θεραπείας παιδιών ακολουθώντας γνωστές θεωρίες
  • Να συνεκτιμούν τα σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα σε μεθόδους παρέμβασης στην παιδική ηλικία
  • Να παρουσιάζουν σε έκθεση αναφοράς τα αποτελέσματα της αξιολόγησης και της παρέμβασης σε γλωσσικές διαταραχές στην παιδική ηλικία
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Το μάθημα παρουσιάζει τις θεωρίες και τα ερευνητικά δεδομένα στα οποία βασίζεται η αιτιολογία, η λογοθεραπευτική αξιολόγηση και η παρέμβαση σε παιδιά με αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές. Έμφαση δίνεται σε προβλήματα/δυσκολίες που καλύπτουν όροι όπως «αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή» και «ειδικές δυσκολίες στην ομιλία και τη γλώσσα».

Το μάθημα καλύπτει την εξής θεματολογία εστιασμένη στην παιδική ηλικία:

  1. Τυπική Ανάπτυξη του Λόγου: Επισκόπηση

  2. Νήπια και παιδιά προσχολικής ηλικίας με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

  3. Παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες

  4. Έφηβοι με Γλωσσική Διαταραχή

  5. Σύνδρομα και παιδιά με νοητικές αναπηρίες

  6. Λόγος και παιδιά με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού

  7. Λόγος και παιδιά με Διαταραχές Ακοής

  8. Παιδιά με επίκτητες Διαταραχές Λόγου

  9. Λόγος και παιδιά με πολιτισμικές ποικιλομορφίες

  10. Λόγος και Επαυξητική Επικοινωνία

  11. Αξιολόγηση/Εργαλεία αξιολόγησης

  12. Ζητήματα Παρέμβασης στον Λόγο

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Εκπόνηση εργασίας

30

Αυτοτελής προσωπική
μελέτη

16

Προετοιμασία
συμμετοχής στις γραπτές
εξετάσεις

40

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
  • Γραπτή εργασία. Βαρύτητα: 20%
  • Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου, η οποία περιλαμβάνει ερωτήσεις ανάπτυξης, σύντομης απάντησης ή/και θέματα κλειστού τύπου (π.χ. πολλαπλής επιλογής). Βαρύτητα: 80% 
  • Γλώσσα αξιολόγησης: ελληνική

Οι σχετικές πληροφορίες ανακοινώνονται στο e-class του μαθήματος.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Διανεμόμενα συγγράμματα (Εύδοξος)

  • Owens, R. (2016). Γλωσσικές διαταραχές: Μια πρακτική προσέγγιση στην αξιολόγηση και την παρέμβαση. Πάτρα: Γκότσης.
  • Reed, V. (2021). Εισαγωγή στις Γλωσσικές Διαταραχές των Παιδιών. Εκδόσεις: Κωνσταντάρας.
  • Σαρρής, Δ. (επιστ. επιμ.). (2020). Μαθησιακές δυσκολίες-Αναπτυξιακές διαταραχές. Αθήνα: Πεδίο.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία περαιτέρω μελέτης

  • Βογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Στ. (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
  • Harley, T. (2008). Η ψυχολογία της γλώσσας. Ρ. Πήτα (μτφρ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press
  • Κωνσταντίνου, Μ. & Κοσμίδου Μ. (Επιμ.) (2011) Νευροψυχολογία των Μαθησιακών Δυσκολιών. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου
  • McLeod S., & Baker, E. (2017). Children's speech: An evidence-based approach to assessment and intervention. Boston: Pearson.
  • Νικολόπουλος, Δ. (Επιμ.). (2016). Γλωσσική ανάπτυξη και διαταραχές. Αθήνα: Τόπος.
  • Norbury, C. F., Tomblin, B. J., Bishop D. V.M., Ράλλη,Α., Παληκαρά, Ο. (2013). Κατανοώντας τις αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές. Αθήνα: Gutenberg.
  • Ράλλη, Α., & Παληκαρά, Ο. (2017). Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή στα παιδιά και τους εφήβους: Θέματα οριοθέτησης, αξιολόγησης και παρέμβασης. Αθήνα: Gutenberg.
  • Σταυρακάκη, Στ. (2019). Νευροαναπτυξιακές διαταραχές: Η περίπτωση της αναπτυξιακής γλωσσικής διαταραχής. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
  • Weismer, G., & Brown, D. (2019). Introduction to communication sciences and disorders: The scientific basis of clinical practice. San Diego: Plural. 
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/SLT131/